Mi az, hogy anyaseb gyógyítás és miért olyan fontos a nőként való fejlődésünkben?

A cikket innen fordítottam.

A terápiás munka központi gondolata, legalábbis abban az irányzatban, amit én képviselek, az, hogy mindketten sérülünk a kapcsolódásban, és ezt meg is lehet gyógyítani különböző kapcsolódási tapasztalatok útján.

Hadd magyarázzam meg. Nem előre programozott számítógépként látjuk meg a napvilágot. A mintázataink, a hitrendszereink, a létezésünk módja a világban mind-mind válasz arra, amilyen a környezetünk és amilyen kapcsolatok körülvesznek minket. És néha ez azt jelenti, hogy sérülünk, mert a korai éveink környezete, és a korai kapcsolataink sebeztek meg – édesapánkat és édesanyánkat is beleértve.

Az édesanyánkkal való kapcsolat sérülése olyankor fordul elő, ha az édesanyánk nem tudta kielégíteni a fizikai, érzelmi vagy értelmi igényeinket kisgyermekkorunk vagy kamaszkorunk során.

Talán nemtörődöm volt, vagy kerülte a kötődést, vagy pszichés problémákkal küzdött, esetleg neki magának voltak érzelmi sérülései. Lehet, hogy meghalt fiatal korunkban, mielőtt felnőttünk volna. Talán kifejezetten kihasznált bizonyos módon. Talán azzal a teherrel birkózott, amit ő is örökölt – hogy nőnek született egy patriarchális, nőket messzemenőkig semmibe vevő világban. Vagy csak talán olyan volt, mint a legtöbb nő, aki azért küzdött, hogy a legjobbat hozza ki magából a világ legnehezebbnek tartott munkájában, és egyszerűen nem bírta erővel, legjobb szándéka ellenére sem.

Bármelyik is a te eseted, majdnem MINDENKINEK van olyan része, amit az anyai kapcsolatban szerzett sebzettségből meg kell gyógyítani. Másképp szólva, olyan gyógyító kapcsolati tapasztalatokra van szükségünk, amiket egyszerűen nem kaphattunk meg a születési családunkból, a hús-vér édesanyánktól.

A jó hír ebben az, hogy tudatossággal és különböző féle kapcsolódási tapasztalattal – ez akár saját magunkkal, akár másokkal is történhet – van lehetőség helyrehozni és megerősíteni bármelyik olyan gyenge pontot, amelyet tudatosan vagy tudat alatt létrehoztunk, válaszul a gyermekkori tapasztalatainkra.

Tehát ez az írás sem azért született, hogy befeketítse és bűnbakká tegye édesanyáinkat – egy cseppet sem!

Egyszerűen elismerése annak, hogy édesanyáink is emberek (vagyis vannak korlátaik) és sokunk valóságának jót tenne (ha nem mindenkinek) ha tudatosabban és aktívan nekilátnánk az édesanyánktól szerzett érzelmi sebeink begyógyításának.

Most, felnőttként, a mi felelősségünk hogy elvégezzük ezt a munkát saját magunkért, azért, hogy felnőhessünk, és gyógyultan, teljes mértékben a saját életünket élhessük.

(Kérlek azt se felejtsd el, hogy férfiakban is meglehet az archetipikus anya minősége. Tehát miközben női minőségre hivatkozom végig a cikk során, ez az írás azokra is vonatkozik, akik egy apával vagy több apával nőttek fel, és nem voltak női figurák a gyermekkorában.)

Miért olyan fontos az anyasebek begyógyítása?

Az érzelmi anyasebek meggyógyításának lényege az, hogy különböző éleményeket szerzel saját magaddal és másokkal is annak érdekében, hogy betöltsd a lelki fejlődésed olyan hiányosságait, vagy soha ki nem elégített igényeit, amelyeket a gyermekkorodból hordozol magaddal. Ezek olyan hiányok, amik felnőttként is az utadba állnak, és nem hagyják, hogy elköteleződj a saját életed iránt, és élvezni tudd azt.

Az anyasebek mindannyiunknál másképp, egyedi és összetett módon jelennek meg.

Ahogy felnövünk, mindannyian számtalan – és általában tudattalan – megküzdési stratégiát fejlesztünk ki azért, hogy el tudjuk viselni annak a fájdalmát, hogy az édesanyánk nemtörődöm volt, nem volt számunkra jelen, vagy nem tudott anyaként viselkedni.

Ezért nem tudom megmondani, hogy a te anyasebeid pontosan hogyan jelentkeznek, de sokunknak ilyen módon észrevehetők: 

  • Irreális párkapcsolati elvárásaid vannak.
  • Képtelen vagy rá, hogy gondoskodj az alapvető igényeidről. 
  • Olyannyira gondoskodó vagy másokkal érzelmileg, hogy a végén te magad merülsz ki teljesen, és neheztelsz emiatt.
  • Tudattalan önszabotázs a munkában és a szerelemben.
  • Képtelen vagy segítséget kérni és elfogadni.
  • Étkezési rendellenességekkel küzdesz – zabálás, bulimia, koplalás – vagy más függőséggel, vagy bódulatot okozó megküzdési módszert használsz.
  • Megengeded és elfogadod, hogy mások kihasználjanak.
  • Édesanyád meg nem élt életét éled, és nem a saját álmaidat, a saját életed ösvényét követed.
  • Szégyenkezel, és azt hiszed, hogy alapvetően rossz vagy, és nem érdemled meg a szeretetet.
  • Kicsinyíted, háttérbe helyezed saját magad – fizikailag, érzelmileg vagy értelmileg – félsz tőle, hogy teljesen felvállald az erődet.
  • Könyörtelenül követelőző vagy a kapcsolataidban.
  • Bosszús és keserű vagy a gyerekeiddel, és azzal kapcsolatban, hogy mivel jár nőnek lenni ebben a világban.
  • Soha, de soha nem érzed magad elég jónak, teljesen mindegy, mit tettél le az asztalra.

Ez csak a néhány legggyakoribb példa, ahogy az anyasebek megjelennek az életünkben. Ha a lista olvasása közben azt vetted észre, hogy egyre-másra bólogatsz, mert magadra ismertél, akkor egyértelmű, hogy az édesanyáddal való kapcsolat rendezéséből sokat nyerhetnél. Ez esetben érdemes tovább olvasnod ezt az írást.
(…)

Hogyan történik az anyasebek gyógyítása?

Megbeszéltük az anyasebek gyógyításának lényegét, és hogy mennyit nyerhetsz vele a saját életminőséged javítására. Most azt szeretném bemutatni, hogy ténylegesen mi is történik ilyenkor, és néhány kreatív tippet is adok, amiket könnyen beépíthetsz a saját hétköznapjaidba.

Tehát az anyasebeid begyógyítása azt jelenti, hogy most, felnőttként odafigyelsz a saját érzelmi, fizikai és mentális szükségleteidre, ahogyan azt kicsi korodban egy igazi édesanya tette volna. Foglalkozol ezekkel a hiányokkal, fájó pontokkal, amit a hús-vér édesanyád nem tudott vagy nem akart megtenni, és ezzel hajlamos volt bántani a benned lévő gyermeket.

Első lépésként azt szeretném, ha átgondolnád, mit jelent számodra az ‘anya’ és ‘anyáskodni’ szó. Mindannyiunknak különböző elképzelései lehetnek erről, de általában vannak benne közös jellemzők, mint például:

  • Odafigyelés
  • Táplálás
  • Biztonság
  • Melegség
  • Védelmező
  • Kedves
  • Hívogató
  • Ölelő
  • Megnyugtató
  • Segítő
  • Szeretetteljes
  • Kedves
  • Segítőkész

Szánj rá egy pár percet,hogy kiegészítsd magadnak ezt a listát. Mi minden jut még eszedbe, ha arra gondolsz, mit jelent anyának lenni?

Második lépésként gondold át, milyen cselekvések, mondatok és gondolatok illenek a fent összegyűjtött minőségekhez. Ezek közül mit nem kaptál meg, vagy miből nem kaptál eleget a saját édesanyádtól? Mi az amiből hiány keletkezett, amivel most foglalkoznod kell?

Mert hogy ezek azok az apró és nagyobb dolgok, amikkel tudatosan begyógyíthatjuk az anyasebeinket. Ez azt is jelenti, hogy anyasebeink begyógyításának ezernyi kreatív, és teljesen egyéni módja lehet – hiszen mindenkinek más jelent az ‘elég jó anya’ viselkedés, amit elkezdhetünk gyakorolni saját magunkon.

Hadd mondjak egy példát. Lehet, hogy olyankor fordultál édesanyádhoz érzelmi támogatásért, amikor ő nem volt érzelmileg elérhető, és így megtanultad, hogy nem kérsz segítséget. És most felnőttként magányosnak, leterheltnek érzed magad, de még mindig kapcsolódásra vágysz – úgy, hogy közben rettegsz is tőle, mert nem tudod, hogyan kapcsolódj másokkal, hiszen még mindig félsz attól a visszautasítottság érzéstől, amit édesanyáddal tapasztaltál.

Ha ezt az ügyet szeretnéd magadban meggyógyítani, akkor meg kell tanulnod először kapcsolatot teremteni, aztán meg kell tanulnod kezelni az ebből adódó kényelmetlen érzéseket. Fel kell kutatnod olyanokat, akik valóban képesek érzelmi támogatást nyújtani számodra, és ezzel növeled az esélyét, hogy tényleg támogatóan figyelnek rád, amikor nehéz pillanatokon mész keresztül.

Még néhány kreatív ötlet az anyaseb-gyógyításhoz:

  • Kezdj el egészséges, jól működő anyafigurákkal kapcsolatba lépni. Ez a valóságban is történhet, de olvashatsz olyan könyveket, amikben jó anyák szerepelnek. Kezdd el ellesni, megtanulni tőlük, hogy hogyan kell támogatóan viselkedni (elsősorban saját magad felé).
  • Tölts időt olyan barátokkal, szomszédokkal, akik kicsi gyerekeket nevelnek, és csak figyeld meg, és szívd magadba a kedvességet és a szeretetet, amit a gyerekeik felé mutatnak.
  • Készíts egy listát arról, hogy egy jól működő, szerető anya mit tenne meg a gyermekéért.  Például: elvinné orvoshoz, kényelmes és jó méretű ruhákat venne neki, elvinné játszani a kis barátaival, stb. Aztán pedig láss neki, és tedd meg ezeket a dolgokat saját magadért!
  • Keress magadról különböző korú gyerekkori fényképeket, és kérdezd meg az akkori önmagad, hogy mit szeretne megkapni tőled.
  • Kérj segítséget, ha szükséged van rá (orvosi, fogászati, terápiás, jogi, stb.) és vedd is igénybe.
  • Tisztelt az érzéseidet, és hallgasd meg őket. Információt és bölcsességet közvetítenek, és mesélnek a felmerülő igényeidről is. Hallgasd meg, mit mondanak, és tegyél a felmerülő igényekért.
  • Kezdj el terápiába járni, esetleg egy olyan személyhez, aki megtestesíti a számodra fontos anyai jellemzőket, vagy olyanhoz, akinek vannak gyerekei. Így szerezhetsz magadnak olyan kapcsolódási élményeket, amiben a másik fél szeretetteljes, gondoskodó és jelen van számodra.
  • Találj ki magadnak megnyugtató, kényelmes lefekvés előtti esti rutint.
  • Olvass könyveket a szülőségről (akkor is, ha nincsenek gyerekeid!). Döbbenetes felismerésekhez juthatsz arról, hogy mik egy gyerek valósi igényei különböző életkorokban, és mikor mi lenne a megfelelő szülői viselkedés.
  • Kérj segítséget és engedd meg magadnak, hogy elfogadd – legyen az baráti segítség, terápia vagy spirituális útmutatás, stb.
  • Gondold végig, hogy mi mindent MEGKAPTÁL a hús-vér édesanyádtól. Ünnepeld meg ezt – azokat az anyai viselkedéseket, amiket tőle tanultál, és már használod őket, vagy szeretnéd még jobban beépíteni az életedbe.
  • Gondold végig, hogy mi mindent nem kaptál meg gyermekkorodban. Gyászold meg ezt – és fogadd el, hogy ez időbe telhet. Keress segítséget ehhez a folyamathoz, ha úgy érzed.

Ahogy rájöhettél már, ez az ötletlista csak a jéghegy csúcsa.

Harmadik lépésként szánj rá néhány percet, és írd össze, hogy számodra hogyan is nézne ki az anyasebeid begyógyítása a gyermekkorod tapasztalatainak, és a te egyedi kihívásaidnak a függvényében. Nyiss ki egy dokumentumot, fogj egy naplót, és tölts el egy kis időt ezzel. Aztán, ha tényleg neki akarsz látni ennek a munkának, vidd el a listát a következő terápiás ülésre, hogy átbeszélhesd.

Zárásul:

Mostanra már számodra is világos, hogy az anyasebeiddel foglalkozni egy végtelenül kreatív folyamat, teljesen aszerint alakítható, amire neked szükséged van, és elképesztő előnyei lehetnek számodra, ha elkötelezetten csinálod.

Ha kételkedsz abban, hogy mi a jó neked, vagy szeretnél több támogatást, irányítást a folyamatban, fontold meg, hogy pszichológushoz fordulsz, aki támogat az anyasebeid begyógyítása során. Ez az egyik legnagyobb ajándék, amit magadnak adhaszt.

Őszintén hiszem abban, hogy mindenki azt teszi, amit tud, és ha tudná jobban, akkor jobban csinálná. Ez így van a családban is, a generációkon keresztül tanult viselkedésekkel. Amíg valaki a sorban meg nem tanul valami mást, és el nem kezd másképp viselkedni a gyerekeivel, és ezzel egy másfajta élet lehetőségét tanítja meg nekik.

Ez az írás azért született, hogy segítsen neked valami újat tanulni, és hogy ráébredj, az anyasebeid begyógyításával nem csak magadnak segítesz, hanem az utánad következő generációknak is, ha úgy döntesz, hogy vállalsz gyermeket.
(…)
Szeretettel, Annie

A cikket itt olvashatod eredeti nyelven: https://www.anniewrightpsychotherapy.com/mean-remother-critical-growth-women/

**** Ha szeretnél még női témában olvasni, ajánlom ezt az írást: Mi az a Vörös Sátor?

Nőknek szóló programjaimról pedig itt tájékozódhatsz: http://mindenstimmel.hu/evkori-estek-sorozat/, http://mindenstimmel.hu/csak-noknek/egyeni-energiakezeles/ ****

*** Ha tetszett neked ez az írás, segíts eljuttatni másokhoz is, lehet hogy nekik is jól jön. ***


Mi az, hogy anyaseb gyógyítás és miért olyan fontos a nőként való fejlődésünkben?